Informacija o održanom Svjetskom natjecanju brodomaketara u Njemačkoj, grupa NS

Na jezeru pored malog gradića Pirna, u Njemačkoj kod Dresdena, održano je svjetsko prvenstvo u natjecanju radioupravljivim maketama brodova od 31. srpnja do 8. kolovoza 2009. godine. U različitim grupama i bezbroj klasa nastupilo je 13 nacija, a kao suci, prisutne su bile još dvije, Italija i Hrvatska.

Informacija o održanom Svjetskom natjecanju brodomaketara u Njemačkoj, grupa NS (ploveće makete brodova)

Na jezeru pored malog gradića Pirna, u Njemačkoj kod Dresdena, održano je svjetsko prvenstvo u natjecanju radioupravljivim maketama brodova od 31. srpnja do 8. kolovoza 2009. godine. U različitim grupama i bezbroj klasa nastupilo je 13 nacija, a kao suci, prisutne su bile još dvije, Italija i Hrvatska. Naš je sudac (autor ovih redaka i slika, član riječke udruge brodomaketara Liburno).
Veliko je zadovoljstvo biti djelom takvog događaja. U prvom redu susresti se sa najboljim radovima takve vrste, neizostavno vraćajući se u prošlost, gotovo u djetinjstvo kada se započinjalo sa prvim osobnim pokušajima izrade vlastite igračke plovećih maketa i modela, pa i kasnije dok se je razmišljalo o tehničkoj izvedljivosti i osobnoj sposobnosti izrade uznapredovanih maketa barki i jedrenjaka koji će postati čuvari naše pomorske baštine.

Kao što je u sportu atletika „kraljica sporta“ tako je u brodomaketarstvu grupa C „kraljica brodomaketarstva“ tj. osnova: temeljno svladavanje tehničkih vještina u svim razinama – do vrhunske.
Radioupravljivost je njena nadogradnja, zahtjeva dodatna saznanja i tehničke sposobnosti koje uvjetuju prvobitnu – osnovnu brodomaketarsku sposobnost. Nedvojbeno povezani: osnova i nadgradnja vizualne rezultate na poligonu podižu na potenciju; od brodomaketara se traži povećana svestranost, a kada se uzme u obzir da sve urađeno mora biti i funkcionalno te odraditi (odvoziti) nekoliko vožnji na poligonu uz minimalne pogreške, nameće se zaključak da je izrazito statičkoj disciplini (grupi C) pridodan nezanemariv i nimalo lak sportski karakter. To je jedan od velikih razloga (osim atraktivnosti) da se u grupu F koja je ustvari oplemenjena (nadograđena) grupa C (statičke makete – stolne) uključuje sve više mladih. Prosjek starosti je daleko manji naročito u juniorskim klasama, ali treba reći da je zbog vožnje spretnosti na poligonu isključivo korištena grupa C2 (brodovi na motorni pogon). Jedrenjaci u grupi F-NSS su nažalost daleko skromniji od onih iz grupe C1.
Uz kvantitetu, za pohvaliti je i visoku kvalitetu natjecateljskih radova. Očito je da kod tehnike nema recesije. Rezultate ovog natjecanja moguće je vidjeti na adresi: www.wm-PIRNA-2009.de

Makete brodova i plovnih objekata koje izvršavaju zajedničku radnju (program) dodatna je otežavajuća okolnost jer su makete brodova u zamišljenoj priči jedna drugoj podređene, gdje svaka mora precizno izvršavati svoj zadatak. Sve ovisi o najmanjoj pojedinosti koja u konačnici može pokvariti, ali i okruniti sav trud. Pored vizualnih, koriste se i zvučni efekti, ali i prava „pirotehnika“.

 

Nizozemska jahta, jedini „pravi“ predstavnik jedrenjaka na ovogodišnjem natjecanju, bez obzira na dodatnu peraju sa balastnim bulbom i povećanim kormilom, nije uspjela u konkurenciji daleko modernijih jedrilica. Na cilj je stigla posljednja.

 

Moderni su jedrenjaci najatraktivniji i najzastupljeniji. Lako su upravljivi i veoma atraktivni, iako na ocjenjivačkom stolu radi svoje grubosti i jednostavnosti ne postižu zavidne rezultate.

 

Udruge i savezi imaju važnu funkciju da iznjedre istinske i prave natjecatelje (posebno kod juniora), da se na međunarodno natjecanje ne infiltriraju prevaranti (glumci) kojima ovdje nije mjesto. Suci ne mogu procijeniti, niti im je to zadaća da li je netko samostalno napravio predočenu natjecateljsku maketu ili nije. Njihovo je samo da ocjene težinu rada, njenu ispravnost i dojam.

 

Što to veže sedamnaestogodišnjaka uz njegovu maketu koju izrađuje pune tri godine? Kao četrnaestogodišnjak još je bio prilično nespretan i grub što se očituje u osnovama trupa broda, ali se u kasnijoj izradi očituje uznapredovana sposobnost tehničke vještine. Takve je radove najteže ocijeniti.

U grupi F-DS (parni brodovi) posebna se pozornost posvećuje parnom stroju, kotlu i opremi: ne smije biti iz kompleta za sastavljanje već ručno rađen, a dokumentacija mora biti kvalitetna uz obaveznu svjedodžbu o sigurnosti parnog kotla. U ovoj se kategoriji najčešće ogledavaju strojari, zaljubljenici u male parne strojeve, pa je često očita suprotnost između izrade parnog postrojenja i samog broda, kada pravilnost izrade i detaljiranost makete bude zanemarena. Vožnja na poligonu je treća mogućnost koja može favorizirati ili deklasirati natjecatelja u toj grupi.

Luciano Keber