IDEJNI KONCEPT BLUE STEM KARIJERNOG CENTRA

U idejnom konceptu BLUE-STEM karijernog centra, uvodno se obrađuje značenje pojmova: STEM, metodologija razvoja i utjecaj STEM-koncepta kod mladih te je prikazan  kratki pregled razvitka ekologije i istraživanje mora kroz povijest. Koncept koji slijedi, logično prati važne pojmove, koji su potrebni za razumijevanje i popularizaciju STEM-koncepta.

 Pojam STEM, dolazi iz engleskog jezika, a zapravo je akronim od početnih slova četiriju područja:

S = Science = znanost,

T = Technology = tehnologija,

E = Engineering = inženjerstvo – područje tehničkih znanosti,

M = Mathematics = matematika.

Znanost, u najširem značenju, skup svih sustavno metodski stečenih i uobličenih znanja te djelatnost kojom se stječu takva znanja. U užem smislu, skup znanja dobivenih nekom od znanstvenih metoda koje načelno podrazumijevaju: objektivnost, pouzdanost, preciznost, sustavnost i općenitost. Neke od osnovnih znanstvenih metoda jesu: metoda analize i sinteze, matematička metoda, metoda modeliranja, eksperimentalna metoda i ostale znanstvene metode. Znanost, dodatno podrazumijeva racionalnu djelatnost  predviđanja i objašnjenja pojava u okolini (okolina u ekologiji podrazumijeva okoliš, primjerice morski okoliš, kod istraživanja mora) koja se ostvaruje svođenjem pojedinih pojava pod univerzalne zakone. Tehnologija, s druge strane, podrazumijeva razvoj i primjenu alata, strojeva, materijala i postupaka za izradbu nekoga proizvoda ili obavljanje neke aktivnosti. Nadalje, tehnologija usko korelira sa znanosti te zajedno „proučavaju“ primjenu znanja, vještine i organizacije u provedbi nekoga procesa. Treće zastupljeno područje je inženjerstvo, djelatnost koja se bavi praktičnom primjenom znanstvenih spoznaja; najčešće obuhvaća razvoj, planiranje, projektiranje, nadzor i provjeru izvedbe konstrukcija, strojeva, postrojenja i tome slično. Na kraju imamo matematiku, kao znanstveno razvijeni logički sustav koji proučava idealne objekte i pojmove nastale apstrakcijom brojenja i mjerenja te povezuje varijable – koje mogu bit promjenjive veličine, apstraktne strukture poput: brojeva i vektora te prostore: euklidski, vektorski, metrički i normirani. Zanimljivost kod matematike je kod novih teorema, koji se dokazuju s pomoću aksioma i već dokazanih teorema. Matematika se primjenjuje u proučavanju pojava kvantitativnih rješenja problema. Kad je riječ o istraživanju mora, prvo moramo definirati pojam i važnost mora. More, vodena masa na Zemljinoj površini prosječno jednakih fizičko-kemijskih svojstava koje su međusobno povezane. U užem smislu pod morem se podrazumijevaju vodene mase koje se nalaze među bliskim kontinentima te između otokâ i kontinenata, zatim veliki zaljevi i velika jezera koja su zasebne vodene površine poput: Kaspijskog jezera i Mrtvog mora. Važno je istaknuti, pojmom more u pomorstvu se označava i stanje morske površine (mrtvo more), a u pomorskom pravu postoje nazivi kao što su: obalno more, otvoreno more i zatvoreno more. Nekoliko znanstvenih činjenica vezanih istraživanje mora i oceana:

  • Prvu značajniju globalnu ekspediciju istraživanja mora, započeo je kineski admiral Zheng, koji je započeo s istraživanjem 1405. godine.
  • Tri ekspedicije britanskog kapetana Jamesa Cooka, smatraju se počecima primjene znanstveno-istraživačkih metoda na proučavanje oceana.
  • Brod pod nazivom „HMS Challenger“ (1872.-1876.), smatra se prvim brodom koji je bio isključivo namijenjen za istraživanje mora i oceana.
  • Od sveukupne Zemljine površine, koja iznosi 510 milijuna km2, morska prostranstva zauzimaju 361 milijun km2 ili 70.8 %; što je omjer između kopna i mora 1 : 2.42. Na sjevernoj polutki na morske površine otpada 60.6 %, a na južnoj polutki 81.0 %.

Navedene činjenice vezane za istraživanje mora, mogu poslužit kao instrument za postizanje znatiželje i poticanja istraživanja kod mladih. Mladi su danas okruženi internetom 0-24 h te je informatička pismenost značajno veća u usporedbi s protekle dvije dekade. Aktivnost, istraživanja povijesnih činjenica koja se može obavit s kauča, ne zahtijeva dodatno financijsko ulaganje u infrastrukturu i superstrukturu. Mladi, stoga, počinju s aktivnim istraživanjem povijesnih činjenica veznih za istraživanje mora, a kasnije naučenu vještinu mogu primijenit u druge sektore istraživanja. Istraživanjem povijesnih činjenica, mladi po prvi puta mogu zaronit u svijet znanosti. Prva znanstvena metoda, s kojom mladi mogu ovladat (do određene razine) kod istraživanja je metoda analize i sinteze. S tim u vezi, mladi koriste metodu analize za: raščlanjivanje složenih misaonih tvorevina (pojmova i zaključaka) na njihove jednostavnije sastavne dijelove i elemente za sebe u odnosu na druge dijelove, odnosno cjeline. Nadalje, aktivnošću traženja povijesnih činjenica i zanimljivosti, mladi uče koristit metodu sinteze. Istraživanjem, metoda sinteze potpomaže spajanju, sastavljanju jednostavnih misaonih tvorevina u složene te možemo reći složene u još složenije, pozivajući izdvojene elemente, pojave, procese i odnose u jedinstvenu cjelinu u kojoj su njezini dijelovi uzajamno povezani to jest korelirani. U vezi s korelacijom, istaknut ćemo linearnu korelaciju koja se može povezat s istraživanjem mora. Linearna korelacija opisuje linearni porast (pozitivna korelacija) ili linearno smanjenje (negativna korelacija) jedne statističke varijable pri linearnom porastu druge statističke varijable. Drugim riječima, linearna korelacija kod istraživanja mora vidljiva je u povećanju broja brodova s vezi rasta transporta robe i tereta morem. Nadalje, korelacija je vidljiva u povećanju prodaje plastičnih proizvoda te povećanja onečišćenja mora mikro te nano plastikom. Kad je riječ o korelacijama, najbolje je povezati priču  plastike s jednim bitnim događajem vezanim za očuvanje prirode i okoliša pa također, istraživanjem mora.

Na dan 22. travnja svake godine od 1990. se organizirano obilježava Dan planete Zemlje. Na spomenuti datum, organiziraju se brojne akcije čišćenja, istraživanja mora i rijeka, s ciljem podizanja svijesti o važnosti očuvanja biodiverziteta. Dan planete Zemlje, je izvrstan koncept koji može poslužiti kao hvalevrijedan primjer skupa aktivnosti na kojem sudjeluju brojni sudionici iz: osnovnih i srednjih škola, brojni volonteri i brojne udruge koje se bave istraživanjem i očuvanjem ekologije mora. Akcije, su često popraćene medijskom pažnjom te Dan planete Zemlje, može poslužiti kao kamen temeljac za nadogradnju osvješćivanja važnosti istraživanja mora i oceana, s pomoću STEM – aktivnosti. Važno je spomenuti problem prisutnosti  onečišćenja mora plastikom, koje se može promatrat kroz primjenu STEM – koncepta. Podizanje svijesti vezanim za onečišćenje plastikom, gorući je problem kako u tuzemstvu tako i u inozemstvu. Nekoliko crtica vezanih za plastiku, odnosno mikroplastiku. Mikroplastiku danas susrećemo svakodnevno te smo neprestano izloženi kontaminaciji. Pod terminom mikroplastike obično se definiraju svi plastični proizvodi čije su dimenzije manje od 5 mm te nano plastiku koja dužinom ne prelazi 100 (nm). Zbog koncepta kompleksnosti veličine mikro (µ) i  nano (n), akcent aktivnosti istraživanja mora, među mladima, bit će na plastici koja je mjerljiva u centimetrima (cm).

Koncept STEM-a, polako se uvlači u svakodnevicu, laganim korakom u tuzemstvu, a većim koracima u inozemstvu. Za razvoj koncepta STEM-a, potrebni su određeni preduvjeti: obrazovanje u smjeru tehničkih i prirodnih znanosti, razvoj i promicanje znanstvenih djelatnosti te financijska sredstva za razvoj kapaciteta te materijala koji mogu poduprijeti oglašavanja i vidljivost STEM – politike kod mladih. Nadalje, upravo idejni koncept Blue STEM-a, karijernog centra za popularizaciju aktivnosti vezanih za istraživanje mora, ima u cilju popularizirat znanost, predočiti znanstvene metode istraživanja većem broju ljudi, prikazat fundamentalne i bitne koncepte  za razvoj istraživanja mora. Morska prostranstva zauzimaju preko 70 % od sveukupne zemljine površine što ističe važnost razvoja i razvijanja koncepta istraživanja mora. STEM-koncept, možemo sagledat i kroz prozor interdisciplinarnog područja, jer spaja četiri različita područja, koja imaju zajedničku prijateljicu naziva znanost. Idejni koncept Blue-STEM, karijernog centra, pridonijet će boljem poznavanju: znanosti i popularizaciji iste, mladima se kroz koncept STEM-a, približava pojam i važnost tehnologije te učinka suvremene tehnologije na svakodnevicu. Najbolji primjer je usavršavanje umjetne inteligencije i razvoj strojnog učenja. Dalje, mladima se prikazuje kako ideju pretvoriti u stvarnost, a to je upravo inženjering te nadasve zanimljivost i primjena matematike koja može olakšati toliko puno različitih poslova. Primjer dobre prakse, primjene koncepta Blue-STEM karijernog centra, je poduzeće: „Apple STEM Network“. Navedeno poduzeće, sa sjedištem u Washingtonu (Sjedinjene Američke Države) ima u cilju uskladit brojne strategije i programe u nastojanju popularizacije znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike te STEM-koncept omogućit dostupnim svim mladima. Nadalje, u cilju im je pružit jasne putokaze do STEM karijera, poticanjem iskustva učenja povezana s praksom (karijerom) te cjeloživotnim obrazovanjem edukatora-predavača, kako bi svi zajedno doprinijeli gospodarskom rastu države kao cjeline i kao pojedinca.  „Apple STEM Network“, kako bi ostvario navedenu viziju, fokus baca na pet glavnih koncepata koja su usko povezana sa STEM-om:

  • Povećanje STEM svijesti i podršku za STEM obrazovanjem.
  • Promoviranje i osnaživanje praktičnog (karijernog) obrazovanja, povezanog s teorijskim dijelom.
  • Stvaranje kulture, koja prepoznaje važne resurse potrebne za podršku mladih i studenata u njihovom prijelazu s ranog učenja, na obrazovanje nakon srednje škole, preko fakulteta sve do poslovne karijere u STEM područjima. Naglasak i prioritet im je na uključivanje škola, zajednica i obitelji kako bi osigurali sveobuhvatnu podršku STEM-koncepta.
  • Aktivno poticanje nastavnika, predavača i profesora u integriranju tehnologije i učenje temeljeno na projektima vezanim za STEM područje djelovanja. Dodatno pružanje prilika za profesionalno usavršavanje i olakšavanjem suradnje s raznim zajednicama, poslovnim partnerima iz STEM-područja.
  • Održavat odnose s regionalnim dionicima i stručnjacima u industriji STEM-a te aktivno podupirat dugoročni uspjeh gospodarskog rasta.

 Idejnim konceptom, prikazane su osnove prirodnih i tehničkih znanstvenih disciplina i koncept će uvelike pomoći popularizaciji STEM-a kod mladih. Za kraj, koncept će vjerojatno pobudit zanimanje kod mladih čitatelja te će početi  slijedit primjer onih koji su STEM stvorili.